Fredag

Hej hej klassen!

Hur har er vecka varit? Min har varit bra, men ganska speciell. Det är såklart konstigt att inte träffa er varje dag. Jag är så nyfiken på hur det går för er! Jag har ju fått några av era uppgifter men nu vill jag veta mer om hur era dagar ser ut och hur ni tycker det är där hemma.
 
Som första uppgift får ni därför hjälpa mig att utvärdera den här veckan! I klassrummet brukar vi ju göra tummen upp, åt sidan och ner. Idag får ni istället skriva ner era tankar, antingen på ett papper som ni fotar eller direkt i ett mail till mig!
 
Detta kan du fundera över:
1. Hur tycker du att mängden uppgifter har varit? För få? För många? Lagom?
2. Berätta om hur du arbetat! Var har du suttit? Har det gått bra att koncentrera dig? Hur många raster har du tagit?
3. Hur tycker du att det går att få information från bloggen?
4. Vad önskar du mer eller mindre av? Har du något tips till mig?
 
TACK KLASSEN! 😍
 
Idag består dagen av:
- Utvärdering för att fundera över hur veckan har varit och vad som kan bli bättre
- Matte för att repetera de fyra räknesätten
- Arbete i miljöboken för att lära om ökenspridning och träna på läsförståelse

Matteuppgifterna ni ska räkna idag är uppgift 4 och 5 på s. 233.
 

Efter matten och en skön paus är det dags för lite arbete i miljöboken igen.
 
 På torra och varma delar av vårt jordklot finns det ökenområden. Vi har tidigare nämnt några öknar i klassen, till exempel världens största öken Saharaöknen i Afrika.

I ökenområden är det svårt att leva. Det är svårt att odla något att äta och det finns knappt något dricksvatten.

På s. 6-7 får du strax läsa om ökenspridning. Innan du läser, fundera på:
- Vad tror du att ökenspridning är för något?
- Tror du att det är positivt eller negativt med ökenspridning?
- Vad tror du ökenspridning beror på?

När du funderat på frågorna, läser du uppslaget 6-7. 
När du läst klart, gå tillbaka till frågorna och fundera igenom om du nu kan svara på dem med hjälp av texten, kanske behöver du läsa en gång till för att kunna svara på dem. Skriv svaren i ditt biologi/ geografihäfte!
 
Efter det kan du göra uppgift 2 och 3 på s. 7. Det är lite rebusar - klurigt men KUL!
 
Som avslutning på den här mycket annorlunda skolveckan så får ni såklart lyssna, sjunga och dansa till vår favoritlåt FRIDAY I'M IN LOVE! Videon är jätteknasig, jag vet😀 https://www.youtube.com/watch?v=mGgMZpGYiy8
Nu ska jag dansa:
TREVLIG HELG
 
Your teacher 
Elsa
Olivia

Hejsan Elsa! Jag undrar en liten grej, den här bilderboken man skulle göra, visst fick man göra en framsida till den?

Svar: JAAAA! SJÄLVKLART :D
hejhejklassen.blogg.se

Olivia

🤓